maandag 28 januari 2013

Wat ben je aan het doen? plus: Stresskip, what to do?

Wat ben ik aan het doen. Dat is een goede vraag... Je zou dit kunnen beschouwen als een soort personal-life-update. Ik heb net mijn tweede examenperiode achter de rug. Betekent niet dat ik nu rust heb, hoor.. Ik heb nog tot 28 februari om mijn PWS (profielwerkstuk) af te ronden en ik moet nog zo gigantisch veel doen dat ik constant het gevoel heb alsof ik aan het watertrappelen ben in een groot zwembad en de badmeester met een armen over elkaar heen naar me staat te kijken en zegt: blijven doorgaan! blijven doorgaan! Terwijl het enige wat ik wil doen is uit het zwembad klimmen en onder de douches dat vieze chloor uit mijn haren wassen... Terwijl ik dit schrijf krijg ik het gevoel van chloorwater al in mijn neus.

Deze heeft er ook geen zin meer in. 


Dus, waarom besloot ik dan uitgerekend nu weer te gaan schrijven? Like I said, ik heb een uitlaatklep nodig.

Als je mij kent dan weet je hoeveel ik kan stressen. Ik ben een stresskip. En daarbij stel ik alles ook nog eens tot het aller-allerlaatste moment uit. Is niet goed.. is niet goed. Stress zorgt er bij mij altijd voor dat ik als dichtklap. Er komt niks meer uit mij en niks meer in mij (in overdrachtelijke zin). Meestal stop ik er dan helemaal mee.. tot dat het te laat is.

Wat er dan gebeurt zal ik hieronder beschrijven.
Dan schrik ik 's ochtends om 4 uur wakker, ogen groot van de adrenaline, en dan weet ik: ik ben niet meer te stoppen. Ik spring uit bed, start in een waas mijn laptop op, pak iets warms om aan te trekken (ochtenden zijn koud) en ik begin te typen.
en te typen
en te typen
en te typen.

Net zolang totdat mijn wekker gaat en ik uit mijn roes ontwaak. Meestal zit ik nog na te trillen van inspanning aan het ontbijt.

Dat is geen manier van doen natuurlijk! Daarom heb ik ook besloten dat 2013 mijn jaar zonder stress zou worden. Ik bedacht mij de volgende oplossingen voor mijn stress-probleem:


  • Maak een to-do-list. Nee werkelijk, het was even wennen maar ik zweer dat het mij door mijn examenweek heen heeft gesleept. Als je alles maar in ieniemini kleine brokjes over de dagen verdeeld, dan ben je snel klaar, en elk ding dat je kunt afstrepen geeft je het gevoel alsof je weer een etappe van de tour-de-france achter de rug hebt. 
  • Begin op tijd. Vroeg beginnen is het halve werk. Stel niet uit. Doe veel, doe alles, maar stel niks uit. Dat veroorzaakt alleen maar een hele grote hoop stress en dat resulteert in slapeloze nachten. En dat is weer slecht voor je huid. Niemand wil een slechte huid! 
  • Doe niet teveel in één keer. Het schijnt dat je maar 20% onthoudt van alles wat je de eerste keer doorleest. Als ik een examen heb onderschat, en de stof is véél meer dan ik me had voorgesteld, dan probeer ik nooit als een gek alles in te halen. Ik leer gewoon stukje bij beetje. Ik kijk wel hoever ik kom. Als ik dat wat ik wél heb geleerd ook maar weet. 
  • Zoek ook afleiding. Het heeft geen zin om 24-7 in te plannen voor je huiswerk. Dat lukt je niet. 4 uur per dag is voor mij écht de max. Ga 's avonds wél lekker naar de film. Ga wél een middagje met je vriendin winkelen. Als je het maar goed inplant, dan kun je echt nog wel leuke dingen doen. Let er wel mee op dat je dan ook daadwerkelijk die ochtend gaat leren, of die avond. Verdeel je tijd, maar verspil hem niet.
  • Blijf te(n?) alle tijden rustig. Niet in paniek raken. Rustig blijven. Te veel hooi op je vork genomen? Schrijf op wat je die dag moet doen. Hoelang het gaat duren. Alles. Schrijf op. En daarna bedenk je: "wat heeft de prioriteit?" Begin daarmee. Werk het af. Rustig.
  • Maak het jezelf confortabel. Thee erbij, koekje erbij, nog een koekje erbij, muziekje aan en een geurkaarsje aangestoken. Jij kunt er weer tegenaan.

Ik denk dat dit mijn belangrijkste tips waren. Misschien een beetje cheesy, en je denkt nu vast: ik heb dit al 100x geprobeerd, dat gaat mij écht niet lukken.. Maar weet: oefening baart kunst. Je léért het wel. Het is vallen en opstaan. Ook ik maak fouten erin. Maar laat dat je er niet van weerhouden om er dan toch weer voor de volle 100% tegenaan te gaan. Je kunt het.









2 opmerkingen:

  1. *te allen tijde ;)
    .. Maar laat dat je er niet van weerhouden om er dan toch weer voor de volle 100% tegenaan te gaan. Je kunt het. :D

    leuk stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey dankje! ik heb het aangepast :)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuke Reactie? Plaats hem hier!