woensdag 29 juni 2011

Sunkissed.. eeh.. nohh eerder een zonzuigzoen

Iedereen droomt van een mooie bruine sunkissed huid. Zelfs ik, waarvan wordt gezegd dat ik geen reflecterend materiaal hoef aan te trekken omdat mijn bleke huidje zo ook al wel genoeg licht weerkaatst (ha, subtiel he). Nu lig ik ook wel eens in de zon, en ik verbrand nooit. Ik smeer me goed in, ik lig niet te lang en ik ben goed bedekt. Neen, mij zul je niet gauw rood aantreffen.

Oh.. Well.. In your dreams.

Afgelopen maandag (met dit heeeeeeeerlijke weer) ben ik met een aantal vrienden lekker in de Reeuwijkse plassen wezen zwemmen. Hoewel dit voor mij 20 kilometer fietsen is vond ik dat niet erg, het was immers heeeeerlijk weer. Ik heb me een stuk of 5 keer ingesmeerd die dag, lekker gezond, beetje gezwommen, heeeuwrlijke gesmolten brownies gegeten en vooral veel lol gehad. Tot ik thuiskwam en eruit zag als...




Yep, ik was het jongere (ietwat aantrekkelijkere) zusje van meneer krabs geworden. Vooral mijn rug. En man o man wat zit ik nu al twee dagen stijf van de pijn. Tja, wie zijn rug brandt.. kan niet meer tegen rugleuningen aanzitten.

Gelukkig was ik gisteren lekker aan het winkelen (au) in Utrecht met een vriendin en omdat ik trotse eigenaresse van een Love Your Body voordeelpas van de Bodyshop ben, moest ik daar natuurlijk even naar binnen. En omdat ik nou eenmaal heel veel geluk heb waren de Aloë Veraproducten in de aanbieding. Dus ik ging weg met een heeeeewrlijke bodybutter die ik bij thuiskomst meteen op mijn rug heb laten aanbrengen door mijn lieftallige moeder. Dit bracht ietwat verlichting, en nadat ik vanochtend een koude douche heb genomen en wederom wat van dat spul heb aangebracht en iets vreemds met komkommer heb lopen doen, voelt het nu wat beter.

Maar ik dacht dus, kom, laat ik een paar tips geven (voor een deel gejat van de Cosmopolitan, voor een ander deel van andere sites, voor een klein deel ook zelf uitgevogeld) voor de verbrande huid. Ik noem het:

Hoe om te gaan met inlocustaritis (oftewel: een vrije vertaling naar het latijn van 'verkreefting')

Je moet ten alle tijden voorkomen dat je verbrand. Maar soms, met lichthuidigen zoals ik, is dat onmogelijk. Dus wat doe je dan?

Ten eerste moet je een lekkere koude douche pakken.

Daarna smeer je aftersun

Daarna nog meer aftersun

Pak voor het slapen gaan een lekkere paracetamol (of twee..), geloof me, die zal je nodig hebben.

's Ochtends als je wakker wordt raad ik je aan om wederom de dag te beginnen met een paracetamol, gevolgd door een koude douche gevolgd door het reeds bekende ritueel met de aftersun.

Ik raad ook de bodybutter met aloë vera aan van the body shop, hij is echt lekker, zeker het proberen waard.

Drink gedurende de dag zo veel mogelijk water, dat is altijd belangrijk maar nu nog eens extra omdat je helemaal warm bent en gewoon niet uit moet drogen. Drink drink drink!!!

Als je echt pijn hebt, trek een los tshirt aan. Maar bedek de verbrande plekken wel! Deze zijn namelijk extra gevoelig voor UV straling. Maar een los tshirt is wel aan te raden, ook voor schuring enzo, dat doet pijn.

Je kunt je huid ook behandelen met schijfjes komkommer, dit werkt verkoelend.

Verder kun je alleen maar wachten en bidden dat het snel wegtrekt, het is niet fijn, maarja..

.. Wie zijn rug brand, moet tegen de blaren aanzitten (toch raad ik je aan om rugleuningen zoveel mogelijk te vermijden in deze situatie)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

2 opmerkingen:

  1. Hahahahhaah, 'ik word nooit rood, neeeneee, thuis aangekomen ....'

    You're funny!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, oh ik kan gewoon niet stoppen met het lezen van jou blog !!!! Je schrijft net alsof je een echte boek schijver bent !!

    Goede tips trouwens !!

    Xx.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuke Reactie? Plaats hem hier!