zondag 3 februari 2013

Huiswerk maken in het weekend

Ik stel graag uit, zoals je twee blogposten eerder al hebt kunnen lezen. Vooral wat schoolwerk betreft. En hoewel ik met mezelf heb afgesproken om, om stress te voorkomen, méér te plannen en beter mijn werk te verdelen, merk ik van mezelf toch wel dat ik vaak doordeweeks denk over mijn huiswerk 'ach dat doe ik in mijn weekenden wel'.  Om vervolgens in de weekenden te denken 'ach, dat kan maandag ook nog wel'.



Zo gaat het dus iedere keer. 

Weekenden zijn nou eenmaal veel te leuk, en veel te druk. Ten eerste ben ik in de weekenden áltijd weg, vraag me niet hoe het komt. En ten tweede moet ik in de weekenden heel wat bijslapen, bijdouchen, bijtvkijken en bijfacebooken om in te halen wat ik doordeweeks heb moeten missen. 

Nu probeer ik altijd wel, als ik bij mensen ben, mijn huiswerk mee te nemen onder het mom van 'dan gaan we samen huiswerk maken' maar we weten allemaal dat dat er negen van de tien keer niet van komt. Moet ik er wel even bij toevoegen dat ik dan weer wel in een enorm goede flow kom te zitten als het eens een keertje wél lukt. Maar dat even terzijde, het gaat hier om de keren dat ik het niet doe.

 's Avonds huiswerk maken in de weekenden is voor mij net zoiets als doordeweeks 'doorgaan na het eten'. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer. 's Avonds kan ik me bijna nooit goed concentreren. Het is niet dat ik een ochtendmens ben, ik ben gewoon snel afgeleid.

Vreemd genoeg kan ik vaak het beste huiswerk maken op school, in de tussenuren. Wanneer iedereen gezellig met elkaar zit te praten en naar galajurken aan het googlen is, ben ik bezig met mijn wiskundehuiswerk. Of mijn Nederlands literatuurgeschiedenis. Ken weinig mensen die dat vak écht leuk vinden. 

Maar het blijft vervelend dat ik er vaak amper toe kom huiswerk te maken in de weekenden. Ik begrijp het niet. Mensen werken zich vaak uit de naad in weekenden. Ik praat over natuur-sterrekundestudenten die hun achterstanden bijwerken op zaterdag. En dat schijnt heel veel werk te zijn. 

Oké, nieuw doel dus: beter mijn best doen om huiswerk te maken in de weekenden. Nu ik zit met mijn PWS- koorst, moet ik eerlijk zeggen dat het wel veel beter gaat met het 'ik moet werken in de weekenden'. Maar ik vrees dat dit een éénmalige uitzondering zal zijn.

Ik ga er in ieder geval op letten. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!