dinsdag 13 januari 2015

Tentamens enzo.

Toen ik nog op de basisschool zat, leefde ik van weekend tot weekend. Ik weet niet waar het aan ligt, maar als kind lijken de weekenden zoveel langer te duren. Ik kan me ook niet meer herinneren wat ik precies deed. Sims, misschien. En heel veel Fox Kids.



Toen ik op de middelbare school zat leefde ik van vakantie tot vakantie. Ik had toen ook veel meer echte vakanties dan ik nu heb. Meivakantie, krokusvakantie, kerstvakantie, paasvakantie... En als klap op de vuurpijl natuurlijk de zomervakantie! De mooiste tijd van het jaar. Even helemaal geen huiswerk. Niet dat ik veel huiswerk had, achteraf gezien.

Maar nu... Nu leef ik van blok tot blok. Een blok duurt tien weken, waarvan je er sowieso acht in de collegebanken zit. Blokken leef je niet, jij wordt geleefd door een blok. Nee zo erg is het ook weer niet. Het begint altijd een beetje als nieuwjaar: vol met goede voornemens. Dit keer ga je echt opletten! Ik hou dit altijd drie weken vol, en dan is het klaar. Weg perfecte aanwezigheid, weg gemaakte opdrachten, weg stressloos antwoord geven op de vragen van de docent... Hoi vijf-en-een-half gemiddeld. En aan het einde van een blok krijg je als toetje het Tentamen. Het tentamen is eng. Je ligt ervoor wakker. Je leert ervoor maar je snapt nooit alles. Je doet je best maar je kunt je ogen niet openhouden terwijl je aan het lezen bent. En op dit moment zie ik de tentamens als een groot monster op mij af komen.




Vandaag heb ik er weer eentje. Een hele, hele enge. Ik moet hem echt wel goed maken! Ik heb mijn best gedaan om te leren, maar soms lijkt het alsof het niet bij me binnen kan blijven. Wat ik ook probeer. Toch heb ik een paar standaard trucjes die mij helpen bij het leren voor de grote T. Lees verder als je ze wilt weten! 

Als eerste moet ik veel teksten lezen. Artikelen, hoofdstukken, voornamelijk in het Engels. Dit vind ik best lastig af en toe, en ook wel heel vaak saai. Ik spreek altijd met mijzelf af dat ik een artikel lees, en daarna een pauze houd. Zo kan ik mijn hoofd leegmaken, even aan iets anders denken en weer tot rust komen. Ga ik boodschappen doen, of de was, of ik chill even met een glas water en een droge cracker. 



Die droge cracker brengt me op het tweede punt: Gezond eten en niet snoepen. Als ik ga snoepen tijdens het leren, dan krijg ik zoveel suiker in mijn bloed dat ik me absoluut niet meer kan concentreren. Hetzelfde geld voor Redbull. Ik ken mensen die zweren bij energiedrankjes maar voor mij persoonlijk komt het spul niet mijn lichaam in. Ik mag van mezelf één kopje koffie, en daarna is het water of thee. Sowieso wordt je dik van snoepen. En je beweegt minder als je leert, dus je sport het er ook niet uit. 



Hoewel ik weinig beweeg tijdens mijn leersessies, probeer ik wel zoveel mogelijk te bewegen. Klinkt paradoxaal, ik zie het, maar wacht. Ik loop naar de supermarkt, in plaats van dat ik fiets, om wat langer te bewegen en een frisse neus te halen. Ook doe ik graag een uurtje pilates in mijn ondergoed, gewoon thuis. Werkt super om je even een kleine energie boost te geven. 

En verder: probeer ook lol te hebben. Ik spreek soms 's avonds gewoon met vrienden af. Ook al moet ik leren. Ik weet toch van mezelf dat als ik de hele dag geleerd heb, dat ik me 's avonds echt niet meer wil concentreren. Uiteraard let ik wel op mijn alcoholconsumptie, je wil de dag erna natuurlijk niet wakker worden met een kater. Want studeren en een kater, dat gaat niet lekker samen.

Dit waren mijn tips, en mijn frustaties die even moesten worden geuit. Nu ga ik mijn frustraties verder uiten op de buurman, die buiten loopt te zagen met een elektrische zaag. GRRRRRR...

Edit: Gelukkig is mijn buurman heel aardig en maakt hij een hele mooie kast die over een kwartiertje klaar is. Ik kan hier niet boos om worden. Die kast is echt heel mooi. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!