zaterdag 27 december 2014

Boeken voor lange avonden

Ik hou van boeken, maar ik vind het lastig om er een goede recensie over te schrijven omdat ik soms gewoon verdwaald raak in boeken, en soms gewoon niet, maar het is lastig aan te wijzen waar dat precies aan ligt. Daarom dat ik het vandaag eens andersom doe: ik laat boeken zien die ik sowieso ga lezen in de komende twee weken. Dan kan ik mijzelf er al op instellen dat ik er nog wat over wil schrijven en dan krijgt het internet er hopelijk ook weer een redelijke recensie bij.


Ik spaar boeken op voor momenten dat ik er echt goed voor kan gaan zitten. Daar ik maar twee "echte" vakanties heb per jaar zijn dit vanzelfsprekend voornamelijk de kerst- en de zomervakantie. Als je even naar buiten kijkt denk ik dat het makkelijk te bepalen is welke er nu aan de gang is: juist, de kerstvakantie. Heerlijk lange donkere avonden bieden de ideale gelegenheid om eens lekker een boekje open te slaan. Ik heb doorgaans met mijn studie al genoeg artikelen die gelezen moeten worden en dan heb ik s'avonds vaak niet meer zoveel zin in nóg meer lettertjes. Maar in vakanties is alles anders. Hier volgen de eerste indrukken van mijn te lezen boeken! 







Allereerst "An Abundance of Katherines" van John Green. We kennen allemaal het boek (of de film) "The Fault in our Stars" en dit is van dezelfde schrijver. Ik ben er erg benieuwd naar want ik heb er verschillende verhalen over gehoord. Maar iemand die me wel een redelijke boekenwurm leek, raadde het me aan dus ik geef het een kans! Misschien valt het je op dat het boek in het Engels is, dat doe ik niet omdat mijn Engels zoveel beter is dan mijn Nederlands of omdat ik de humor dan beter vind passen in het boek (vertalingen zijn doorgaans echt wel prima), maar het scheelt met gewoon bijna 5 tot 10 euro bij het afrekenen. En dat is twee dagen eten voor mij. Ja, ik reken in eten. 

Volgens de achterkant gaat het boek over een jongen, Colin Singleton, die een zwak heeft voor meisjes die Katherine heten. Maar hij wordt steeds door ze gedumpt; 19 keer tot nu toe. En volgens mij gaat hij vervolgens op een road trip om zichzelf tegen te komen of zoiets, of om een vriendinnetje te vinden. Ik ben er erg benieuwd naar, ik vond The Fault in Our Stars heel grappig en soepel geschreven dus ik heb vrij hoge verwachtingen, maar ik hoop dat er niemand dood gaat aan kanker in dit boek want ik kan het echt niet meer handelen, liep alleen maar te huilen bij The Fault in our Stars. 




Gooien we er maar meteen een tweede John Green bij: Paper Towns. Werd me aangeraden door dezelfde ogenschijnlijke boekenwurm, dus wederom hoge verwachtingen. 

Volgens de achterkant gaat het om een jongeman, Quentin Jacobson (wat is Quentin nou voor een naam?) en hij is verliefd op een meisje, of vrouw, genaamd Margo. Maar zij weet dat niet volgens mij, want hij houdt van haar op een afstandje. Op een dag komt Margo niet op school, maar ze laat een spoot achter waardoor Quentin haar kan achtervolgen, als een spoort van broodkruimels...


Het is weer een verhaal over een jongen die verliefd is, of verliefd was, maar het loopt niet helemaal lekker. Maar de situatie is wel heel anders dan bij "An Abundance of Katherines", dus ik geef het het voordeel van de twijfel. Ik hoop oprecht dat dit boek niet op dezelfde manier verloopt als mijn andere John Green, want ik hou er niet van als een schrijver maar één soort boek kan schrijven en ik was juist zo onder de indruk van "The Fault in our Stars"... Fingers Crossed dus maar. 



"Het Zevende Kind" Is het derde boek dat ik wil lezen. Vergeleken bij de boeken van John Green lijkt het een dikke pil, het is ongeveer even dik als Paper Towns en An Abundance of Katherines bij elkaar. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. 

Op de achterkant staat als eerste groot gedrukt: "Deze roman houdt je tot zijn adembenemende einde in z'n greep", als quote van Margriet. Ik neem aan dat daarmee het tijdschrift wordt bedoeld en niet lerares van groep zeven en acht, maar echt zeker weten doe ik dat niet want het staat er niet bij. Maar dat is dus nogal een belofte want
  • het houdt me dus in zijn greep, 717 pagina's lang dus ik moet wel echt alleen gaan lezen als ik heel lang de tijd heb, 
  • het heeft een adembenemend einde, maargoed ik moet wel eerst 700 pagina's lezen voordat ik daar ook maar bij in de buurt kom, dus ik verwacht eigenlijk ook niet anders. 

Er worden in 1961 zeven kinderen op dezelfde kraamafdeling geboren, en alle zeven worden ze ter adoptie afgestaan. Alles lijkt prima en niemand lijkt zich meer druk te maken over de herkomst van de kinderen, tot dat er op het zestigjarige jubileum van het tehuis een anonieme brief wordt geleverd waaruit blijkt dat een van de kinderen een geheim met zich meedraagt wat voor grote opschudding zal zorgen... 

Het lijkt me echt een spannend boek en ik ben hier echt superbenieuwd naar. Ik houd van boeken die een beetje spannend zijn, waarbij er iets niet helemaal goed is en ze gaan het tot op de bodem uitzoeken en er zijn allemaal intriges enzo. Misschien dat ik deze wel met de kerstdagen lees, het is volgens mij echt een boek om in weg te kruipen. 




Het laatste boek dt ik wil lezen heb ik al een heeele tijd (sinds de zomervakantie dus) maar ik ben er nog niet aan toegekomen, al ben ik er al wel een beetje in begonnen. En dat beetje smaakte naar meer. Ik weet zeker dat "De Chirurg" een goed boek is. Ik vind de schrijfstijl van Tess Gerritsen sowieso heel fijn. Ze schrijft ook hele spannende "whodunnit" verhalen en volgens mij is het ook een beetje luguber, niet lezen voor het slapengaan dus! 

De achterkant leert mij dat het boek over een uitzonderlijk precieze seriemoordenaar gaat die door de kranten "de chirurg" wordt genoemd door de manier waarop hij zijn slachtoffers om het leven brengt. De enige hoop op het vangen van deze misdadiger is het slachtoffer en politieagente Catherine Cordell, maar zij heeft haar dader destijds neergeschoten! De werkwijze van de Chirurg komt echter eng veel overeen met die van Catherine's misdadiger... En hij lijkt de details van Catherine's overval ook nog eens te kennen! Superspannend dus allemaal en hartstikke ingewikkeld voor Catherine want zij moet al die traumatische ervaringen weer oprakelen. Deze komt sowieso uit deze vakantie. Ik heb dit boek bij de kringloop gekocht voor twee euro vijftig, sowieso een tip als je net als ik van lezen houdt. Alle boeken daar zijn spotgoedkoop en vaak ook nog eens in een goede conditie. Daarnaast doe je ook iets goeds voor het milieu. Goed voor geweten en bankrekening, zullen we maar zeggen. 



Dit waren alle boeken die ik wilde lezen deze vakantie. Ik hoop dat het me lukt, maar ik vermoed van wel ;). 

Geniet nog van de feestdagen!

xxxxxxxxxxxx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!