vrijdag 19 december 2014

Recensie: "Serendipity" Om alvast in de stemming te komen...

... heb ik hier een kleine kerstfilm-recensie voor jullie. Ik hou van recensies van films en boeken, omdat ik zelf noooooooiit weet wat ik moet kijken en wat goed is. Ik schrijf zelf zo nu en dan een recensie voor de website van Blik, een Utrechts studentenblaadje dat ook een website met filmrecensies heeft. Vandaag zal ik mijn best doen een fijne recensie te schrijven over een simpele romantische komedie, perfect voor de feestdagen.

Serendipity, voor de mensen die het woord nog niet kennen, betekent in het Engels zoiets als "geluk bij een ongeluk". Een heel mooi woord met een heel mooie betekenis. En het is een film uit 2001 van de regisseur Peter Chelsom, die volgens mij verder geen noemenswaardige films heeft geregisseerd want ik kon niet zoveel over hem vinden.





Ik moet eerlijk bekennen, van het plaatje wordt ik niet heel erg warm. Een beetje cliché en het irriteert me dat ze niet de camera in kijken. Je krijg ook totaal geen beeld van waar de film over gaat. Hier hadden ze wel wat beter over na kunnen denken.

Want de film zelf is gewoon zo'n heerlijke romantische komedie. Jonathan (John Cusack) en Sara (Kate Beckingsdale) ontmoeten elkaar de dag voor kerst in het grote New Yorkse warenhuis Bloomingdale's als ze op hetzelfde moment het laatste paar handschoenen vastgrijpen in de zoektocht naar een goed kerstcadeau. Ze raken aan de praat en eindigen met een koffie bij een cafeetje genaamd Serendipity. Jonathan smeekt uiteindelijk voor het telefoonnummer van Sara, maar Sara gelooft in het lot en zegt dat als het voorbestemd is dat ze elkaar nog een keer zullen zien, dat ze elkaar uiteindelijk nog een keer zullen vinden. Jonathan is hier niet van overtuigd (logisch) en uiteindelijk krijgt hij Sarah zo ver om haar telefoonnummer in het boek "love in the time of Cholera" te zetten. Dit boek verkoopt ze dan weer en Jonathan moet maar aan dat boek zien te komen om Sara terug te kunnen vinden. Superorigineel en ook superromantisch. 

Maar iets te origineel, want hoe lang Jonathan ook zoekt naar dat boek, hij kan het maar niet vinden. De jaren gaan voorbij en Sara en John leiden hun eigen leven, zonder elkaar ooit weer terug te zien. Beiden zijn inmiddels al gelukkig samen met iemand anders en Jonathan staat zelfs op het punt om te gaan trouwen. Maar op de een of andere manier kunnen ze elkaar niet uit het hoofd zetten. Sara kan het uiteindelijk niet meer aan, en besluit terug te reizen naar New York om op zoek te gaan naar Jonathan. En gebeurt het nou net dat Jonathan precies hetzelfde besluit... Wat volgt is een romantische zoektocht naar de liefde met een goede dosis humor maar ook een goede dosis romantiek. 

De film gaat niet diep, maar de duidelijke boodschap die het mee probeert te geven is "volg je hart". Het is nooit te laat om te doen wat je denkt dat het juiste is. Ik vind het verhaal voor een romantische komedie best wel origineel, en de slagzin "Destiny... with a sense of humor" zegt precies waar de film over gaat. 

Er zit een ontwikkeling in de hoofdpersonages. Sara begint als een naief meisje dat gelooft in het lot en ze komt een beetje zweverig over in het begin, terwijl een aantal jaren ze zich daar heel mooi vanaf heeft gezet alsof het een fase in haar leven was. Heel realistisch een ook wel grappig, plus het feit dat ze het ook goed weet neer te zetten op het scherm. Jonathan maakt iets minder een ontwikkeling door, maar hij heeft een soort natuurlijke manier van acteren die ik best wel fijn vindt om naar te kijken. En samen zijn ze überschattig. 



Ik vind dit echt een kerstfilm, omdat een deel zich met kerst afspeelt en liefdesverhalen het bij mij altijd goed doen in de donkere dagen. Maar als je deze film in de zomer op het strand van Ibiza wil kijken dan kan het eigenlijk ook wel: de kerstdagen zelf spelen niet zo'n grote rol en je hebt niet gelijk zin in warme chocolademelk met slagroom als je ernaar zit te kijken. Ik denk dat de film minder geschikt is voor het mannelijke publiek, maar als je je vriendin dan een keertje aangenaam wil verassen deze dagen: koop een flesje wijn bij de Albert Heijn, steek een mooie geurkaars aan en snuggle met je vriendinnetje op de bank voor een avondje gezapige romantiek. Succes gegarandeerd (als je mijn vriendje bent teminste)

xxxxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!