dinsdag 30 december 2014

Nieuw Jaar: Goede voornemens

Toen ik nog een jaar of acht was vond ik het altijd extreem bijzonder als het 31 december was. Voor mijn gevoel kwam dit namelijk bijna nooit voor! Logisch ook, want ik was nog maar een jaar of acht en ik had dus ook nog maar vier keer bewust oud en nieuw mee mogen maken. Het was bij ons nog eens extra bijzonder want mijn lieve moeder is ook geboren op 31 december. 

Naarmate ik ouder werd vond ik oud en nieuw steeds vervelender worden. Mijn ouders zijn altijd op vakantie met oud en nieuw, dus ik moest mee. Dat betekende voor mij geen vuurwerk, geen vriendinnetjes en later ook nog eens geen whatsapp waardoor ik al die nieuwjaarswensen altijd misliep. Hoewel ik er aan de ene kant altijd van genoot om bij mijn ouders te zijn, vond ik het aan de andere kant altijd erg naar om zo afgelegen het nieuwe jaar in te luiden.

Gelukkig ben ik nu "volwassen" en woon ik op "mezelf", waardoor ik er dit jaar zelf voor kan kiezen de auto te nemen en naar mijn ouders toe te rijden om geheel in stijl, eenzaam en alleen oud en nieuw te vieren. Eenzaam en alleen zeg ik? Dat moet ik terugnemen. Want ik wordt omringd door de mensen waarvan ik het allermeeste hou.




Zoals ik eerder al schreef hebben sommige mensen meer moeite met beginnen, en ander meer met doorzetten. Maar ik denk dat iedereen altijd wel toe is aan een schone lei. En een nieuw jaar is natuurlijk de perfecte manier om overnieuw te beginnen.

Ik zou zeggen: stort je niet meteen overal in, maar kijk eens eerst naar hoe je er voor staat. Evalueren, reflecteren, noem het zoals je wil, maar denk gewoon vijf minuten na waar je staat en wat je hebt bereikt. 

Oke, en nu? Waar wil je heen? Oke je wil een strakker lichaam hebben, misschien ietsjes afvallen. Dat is een mooi streven want lichamelijke gezondheid is ook belangrijk. Als je net bij jezelf hebt gedacht dat je nooit sport en dat je drie keer per week patat eet, dan lijkt het me geen goed idee als je in een keer besluit dat je vanaf 1 januari drie keer per week naar de sportschool gaat en alleen maar leeft op quinoa. Dat gaat waarschijnlijk heel moeilijk worden en het moet wel leuk blijven natuurlijk! Misschien is een beter doel om eens een lijstje te maken met verschillende actieve dingen die je wil doen. Zoek een mooie fietsroute uit, ga eens uitwaaien op het strand, maak een lange boswandeling en doe eens gek: ga een keertje squashen. Zo krijg je plezier in het actief zijn en misschien vind je wel iets wat je daadwerkelijk vol gaat houden! Of zoek eens een stuk of 20 gezonde recepten uit die je allemaal wil gaan proberen te maken. Krijg er een beetje lol in en ontdek wat jij wil en kan en leuk vindt.



Natuurlijk is dit maar een voorbeeld, als jij besluit dat je echt drie keer naar de sportschool wil dan heb ik niets anders dan veel respect voor je. Ik zou het zelf niet kunnen. 

Wat wil ik zelf dan veranderen in het nieuwe jaar? Als ik terug kijk op 2014 is het een erg bewogen jaar geweest waarin ik al heel veel heb bereikt en daar ben ik ook best wel een beetje trots op. Maar er is altijd ruimte voor meer. Ik wil meer doen wat ík leuk vindt. Ik wil meer schrijven, ik wil daar graag beter in worden. Misschien dat ik wel een cursus ga volgen.

Ik wil ook goed blijven sporten. Ik heb toevallig nu net mijn knie heel hard gestoten dus ik kon vandaag niet hardlopen, maar ik merk dat ik er steeds meer plezier in krijg en dat het ook steeds een stukje beter gaat. Volhouden dus! Maar ik wil ook blijven squashen en blijven zwemmen.



Het grootste voornemen op mijn lijstje is denk ik wel om meer te genieten. Ik wil dingen niet zo pragmatisch doen. Ik wil dingen doen omdat ik er van geniet. Ik wil graag gezond eten maar als ik zin heb in patat dan moet dat ook kunnen. Nu "dwing" ik mezelf vaak tot een kopje soep en dat resulteert vaak alleen maar in een enorme vreetbui achteraf omdat ik mezelf niet toestond om even te genieten van iets. Ik wil ook meer genieten van mijn schoolwerk en mijn vriendinnen, ik denk dat ik daarvoor gewoon mijn tijd beter moet leren in te delen. Nu heb ik vaak heel veel aan mijn hoofd waardoor dingen vaak door elkaar gaan lopen en dan voel ik me er heel gestressed bij.

Oke nou, wauw, wat een jaar. Ik ben heel erg benieuwd waar ik volgend jaar sta en wat ik dan alweer bereikt heb. In 2015 word ik 20 jaar oud... Dat vind ik best een mijlpaal nog! 

Als jullie goede voornemens hebben, laat het me dan weten en vertel er dan ook bij waar jij hoopt te staan volgend jaar! Ik ben benieuwd :).


xxxxxx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!