dinsdag 23 december 2014

Recensie (ish): Chicken Tonight

Hoewel de meeste mensen deze tijd van het jaar uitgebreid bespreken wat zij allemaal het lekkerste eten vinden, en wat zij dit jaar weer op tafel gaan toveren met de feestdagen, wil ik dit artikel graag gebruiken om eens te vertellen over datgene waar ik totaal niet van houd: Chicken Tonight.

Het zal voor menig medestudent misschien als een verrassing komen, maar de combinatie van (meestal door onkunde) gortdroge kipfilet en saaie (ongezonde) witte rijst is niet mijn idee van een lekkere avondmaaltijd. Het feit dat dit dan wordt overgoten door een mierzoet, ellendig zout of smakeloos sausje maakt het geheel er echt niet beter op.

Je kan zeggen: Maar Chicken Tonight komt in zoveel verschillende varianten voor, hoe kan je het in 's hemelsnaam niet lekker vinden? Voor mij smaken ze allemaal hetzelfde: voorgekookt. Uit een pakje. En uit een pakje is heus niet altijd slecht, zolang je maar niet zo duidelijk proeft dat het uit een pakje komt. En zolang het niet zo'n fluoriserend oranje of alarmerende rode kleur heeft.






Oh alleen die kleuren al maken mij in de supermarkt aan het huiveren. Ze staan zo leuk bij elkaar en het is zo goedkoop en dus verleidelijk om te kopen. Maar laat je niet bedriegen! Er zijn veel lekkerdere gerechten te bedenken met kipfilet die net zo goedkoop en nog veel gezonder zijn.

Ik neem hier als voorbeeld mijn ultieme luie-avondeten: Kip met spinazie. Je koopt een kipfilet, pijnboompitjes, een pakje feta (of iets dat er op lijkt) en een zak spinazie. Bij thuiskomst snijd je de kipfilet in hapklare brokjes, kan je het gelijk voor de televisie oppeuzelen, en je flikkert het geheel mooi in een wokpan (essentieel in ieder studentenhuis). Als de kip "goudbruin" is (lees, gaar) dan gooi je in etappes de spinazie erbij. Het wordt al vrij snel duidelijk waarom, spinazie lijkt in de zak heel groot maar in de pan beduidend kleiner. Maak je geen zorgen, het is nog steeds heel gezond. Als alle spinazie is gekrompen dan gooi je er in blokjes gesneden feta overheen. Je wacht een halve minuut totdat de feta een beetje begint te smelten en je serveert het geheel met de pijnboompitjes er subtiel overheen gegooid. Geloof me, het duurt minder lang om dit te maken dan om die smerige witte rijst te koken die je serveert bij de Chicken Tonight. En het is echt veel gezonder-der.



Ik ben zo bang voor Chicken Tonight dat ik soms als ik de bui al voel hangen een extra grote lunch eet zodat ik in de avond minder Chicken Tonight naar binnen hoef te stouwen. Gevaarlijke momenten zijn: jaarclubetentjes, dinertjes met kersverse uitwonende studenten en mensen die op een verkeerde manier een goede indruk proberen achter te laten. Mijn tip: als je niet kan koken, haal dan gewoon Chinees. Super romantisch!


xxxxxxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!