woensdag 4 mei 2011

Under pressure...

Soms zit 't mee..
En soms zit 't tegen..

Stel: Ik zit nu in een down. Alles gaat fout. Ik voel me klote, het gaat klote. Wat doe je eraan?

Ik ben erachter gekomen dat als ik ergens mee zit ik bang wordt en me ga afschermen. Vorig jaar bijvoorbeeld, toen had ik eigenlijk een heel slecht jaar. Slechte cijfers, slechte eigenwaarde, slecht alles. Ik schermde me af, durfde als het ware niet meer door te gaan. Uiteindelijk (met veel lieve hulp) kreeg ik het voor elkaar toch goed te werken en is alles uiteindelijk dik in orde gekomen. Ik ben over gegaan, heb zelfvertrouwen en hé, ik heb een blog!

Maar waar ik dus naartoe probeer te werken is iets heel belangrijks wat ik heb geleerd. Neem afstand. Echt hoor, neem even afstand, wees niet bang, laat alles even rusten en kijk er dan naar. Meestal is de schade helemaal niet zo erg als dat je op het eerste gezicht had gedacht.

Dit geldt ook voor andere dingen. Stel: Je hebt een onvoldoende voor een belangrijke toets (en ja, dat heb ik ook wel eens gehad). Dat is zwaar klote natuurlijk, maar wees reëel. Wacht even een paar dagen en zet dan pas de opties naast elkaar. Kan je de toets overdoen? Sta je eigenlijk wel onvoldoende? Kan je het goed ophalen? Is het nodig om het op te halen? Hoeveel kansen heb je nog? Je zult zien dat in heel veel gevallen het toch niet zo erg is als het lijkt.

En het is ook geen schande om je ergens zorgen over te maken. Ik maak me contstant overal zorgen over. Maar hé, zolang je je best maar doet komt 't helemaal goed.

En dat beloof ik je.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



The Boxer - Simon & Garfunkel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!