donderdag 7 april 2011

Doe mij maar een Umberto Boccioni

"Een watte?"

"Een Umberto Boccioni. Je weetwel. Zo'n schilderij van Umberto Boccioni."

"Oooh.. Het is een schilder! Zeg dat dan meteen!"
Ja jongens en meisjes, op dit moment zit ik te zwoegen boven een werkstuk van het vak kunst over het Futurisme, een stroming vooral actief tussen 1909 en 1914.

Umberto Boccioni is zomaar een kunstenaar uit die tijd. Nouja, een bekende kunstenaar uit die tijd. Met hem zijn nog een paar anderen, zoals Gino Severini en Giacomo Balla. Ik moet daar dus een werkstuk over maken, maar het is vrij lastig omdat het meeste in het engels is en ik een beetje lui ben. Klein beetje maar hoor.

Toch, ik moet schilderijen zoeken en ik vind ze wel mooi. Daarom ga ik ze nu met jullie delen. Beetje culturele opvoeding voor ons allemaal? Anyway, geniet maar  mee en laat me horen wat je ervan vindt.


Vlucht der zwaluwen, Giacomo Balla, 1913

Gepantserde trein in actie, Gino Severini, 1915

Onder de pergola’s in Napels, Umbero Boccioni. 1914.

Aanval van de lanciers, Umberto Boccioni, 1915

Dynamische hiëroglief van het Bal Tarbin, Gino Severini, 1914

Nou, wat vinden jullie ervan? Ik vind het om eerlijk te zijn wel wat hebben. Iets proberen uit te beelden wat anders is dan een soortement van stilleven. Futurisme draait om snelheid, energie, agressie krachtige lijnen, vooruitgang en nieuwe technologie.. Allemaal anders dan dat men in die tijd gewend was.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx





1 opmerking:

  1. Ik moet zeggen dat dit niet echt culturele opvoeding is. Ik ben opzoek naar informatie en reacties over het schilderij gepantserde trein in actie, maar ik vind bijna niets... Jammer genoeg heb ik hier ook geen informatie kunnen vinden xHuil.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuke Reactie? Plaats hem hier!