zaterdag 9 april 2011

I think you thought I was a bit of a twat.

Iedereen doet wel eens iets stoms. Iets waarvan je wilt dat het eigenlijk nooit gebeurd zou zijn. Je baalt, je huilt misschien zelfs en het liefste spring je in een gat en kom je er nooit meer uit. Ik heb dit ook meegemaakt. O ja! En hoe. Daarom vond ik dit een mooi moment om tips te geven (en te verzamelen!) over

Hoe kom je over iets heen?

Oke, natuurlijk zit niet iedereen in zo'n parket is als in de film easy a, waarin de hoofdrolspeelster (Emma Stone) liegt over haar seksleven en zo bekend gaat staan als De Hoer Van De School, met alle gevolgen van dien. En voor degenen die wel in zo'n parket zitten is de kans toch echt klein dat ze op het einde wél mooi de liefde van hun leven vinden. Maar je kunt er in ieder geval overheen komen. Lees verder voor mijn geweldige tips!


Tip 1) Probeer het te relativeren. Is er iemand dood? Is er iets kapot? Is iemand ongeneselijk ziek geworden door jouw fout? Nee? Wat kan er nu gebeuren. Jij bent nog steeds jij. En dat is heus niet veranderd.

Tip 2) Richt je op jezelf. Ja, lekker egoïstisch, denk je misschien. Maar nee, ik bedoel eigenlijk te zeggen: Denk niet na over wat anderen denken. Wat denk je nou serieus? Dat je zo interessant bent dat de hele wereld over je praat? Kom op zeg. Klinkt misschien heel hard maar als ik dit op zo'n moment tegen mezelf zeg werkt het echt!

Tip 3) Praat het uit. Hoe cliché het ook is (en dat is het), praat het uit. Maar wel eventjes geduld. Ik ben zelf altijd een enorme flapuit en op zulke momenten (als ik bijvoorbeeld kwaad ben) zeg ik áltijd dingen waar ik later spijt van krijg. Wacht lekker een paar dagen, als het niet vanzelf met de wind (of de lentekriebels) mee verdwijnt ben je in ieder geval een stuk rustiger als je zelf je eigen emoties onder controle hebt, en eventueel de ander ook.

Tip 4) Wees eerlijk, maar ook aardig naar jezelf. Je hebt iets verkeerd gedaan. Dat weet je. Misschien heb je iemand heel erg gekwetst of pijn gedaan, misschien ook niet. Maar je moet wel wezen, iedereen maakt fouten en het heeft geen zin om jezelf erom te gaan houden. Hou van jezelf. Echt. Heel belangrijk. Reken jezelf er niet op af want dit kan iedereen overkomen.

Oke dat waren mij tips, als ik er een keer doorheen zit omdat ik (wéér) iets stomd heb uitgehaald, loop ik dit altijd door. Wat kan ik eraan doen? Maar ook: Wil ik dit veranderen? Want hé, je weet nooit op welke mooie plaatsen die stomme fouten je zullen brengen. Geloof in het lot! (of niet, kan ook)
.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

1 opmerking:

Leuke Reactie? Plaats hem hier!