maandag 14 maart 2011

Het is altijd lente in de ogen...

...van een tandartsassistente...

Ik kreeg gisteravond laat een lightbulb moment toen ik na een lange, doch gezellige avond in mijn bedje lag. Ik dacht na over liefde, en het leven in het algemeen, en ik deed alsof ik Borderwijk of Lucebert of.. W. Elsschot en misschien desnoods ook Remco Campert was. Maar niet Jan Wolkers want ik word misselijk van Terug naar Oesgeest. In ieder geval, voor degenen die het nog niet doorhadden, ik was in een poëtische bui. En ik bedacht me..

Plotsklaps verliefd worden is alsof je maanden opgerold hebt gelegen in een donker, bedompt en smerig hol, en dat je, wanneer je eruit komt, je spieren strekt en je snoet in de zon steekt en geniet van alles om je heen alsof je het voor de eerste keer ziet.
Ik weet niet of het waar is maar het klinkt wel enigszins poëtisch.



Soms is het wel leuk om dingen op een lange, overdreven en onnodig interessante manier te beschrijven. Ik vind van wel in ieder geval. Ik hou ook wel van die quotes zoals van W. Elsschot, uit het gedicht 'Het Huwelijk'.

Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.
Ik heb nu ook Poëzie met literatuur op school en daarom ben ik er best mee bezig. Ik begin het wel te waarderen nu. Maar zolang je er maar om kunt lachen. Ik vind poëzie in ieder geval een interessanter hoofdstuk dan middeleeuwse literatuur (gaap). We moeten ook nog een middeleeuws boek lezen, over hoe men elkaar 'het credo leert' (= seks hebben) enzo. Want zo zei men dat in die tijd. Eigenlijk wel grappig dat ze het dáár op de een of andere manier wel over seks mochten hebben, maar dat in Wuthering Heights eigenlijk helemaal geen fysiek contact tussen Cathy en Heathcliff voorkomt. Ze geven elkaar niet eens een kusje. En Wuthering Heights is zo'n 300 jaar ná het einde van de middeleeuwen geschreven.

Kortom: Literatuur is vreemd, maar boeiend. En het is iets wat dieren niet kunnen, dus wat maakt dat wij toch weer anders zijn.

Don Mclean - American Pie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!