donderdag 17 maart 2011

Serieus onderwerp

Vandaag weer iets off-the-roads. Een jaar geleden las ik op een site over een meisje met taaislijmziekte (als je niet weet wat dat is, klik op de link) dat was overleden doordat ze niet op tijd nieuwe longen kon krijgen. Dat meisje hield een eigen blog bij, waar ze vertelde over haar ziekte en ook over haar leven. Ik heb dat toen gelezen en dat heeft me erg aan het denken gezet. Wat als ik zoiets zou krijgen?

Toevallig moest ik op school voor het vak ANW laatst een opdracht maken over een genetisch onderwerp. Ik koos Taaislijmziekte, omdat dit een genetische afwijking is. Hierdoor kwam ik op de site http://www.longtransplantatie.nl/. Dat is een site met mensen die een longtransplantatie nodig hebben, gehad hebben, of nooit gehad hebben en overleden zijn. Ik vind zoiets schokkend. Maar wat kan ik eraan doen?

Ik kan donor worden!

Ik heb daar namelijk persoonlijk geen problemen mee. Ik ben van huis uit niet gelovig opgevoed en ik ben altijd vrij gelaten om mijn eigen keuzes over dit soort onderwerpen te maken. Ik wil niemand hier ook aanzetten om zich te laten registreren als donor, maar ik denk wel dat je er over na moet denken.

Mijn beste vriend moet voor zijn eindexamen dit jaar een betoog houden, en hij heeft bijvoorbeeld uitgezocht hoeveel geld het de overheid zou besparen als iedereen automatisch donor zou zijn (en dan aan zou kunnen geven dat hij/zij dit niet zou willen). Maar ik begrijp ook dat mensen het een inbreuk op hun lichaam vinden. Want ja, wat áls er een hemel bestaat? En dan zit je daar, zonder nieren. Ik denk dat dat niet de meest prettige ervaring ooit is. En dan nog, wat als je je longen hebt weggegeven, en ze worden afgestoten? Ja en dan? Toch voor niets je lichaamsdelen afgegeven. En ik snap ook dat mensen als argument hebben dat bij sommige doodsoorzaken jouw lichaam helemaal niet meer geschikt is voor donorschap. Of door ziekten.

Het is dus een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Wat wil jij? Ik ga me in ieder geval zo snel mogelijk aanmelden.

Dat wilde ik jullie even laten weten.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Het regent zonnestralen - Acda en de Munnik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuke Reactie? Plaats hem hier!